Rumah > Hartanah, Pelaburan, Unit Amanah > Melabur dalam Amanah Hartanah Bumiputera melalui Maybank

Melabur dalam Amanah Hartanah Bumiputera melalui Maybank

Berikut adalah maklumat yg saya perolehi drp website Maybank2u utk dikongsi bersama:

————————————————————————————————————-

Amanah Hartanah Bumiputera (AHB)

A fund that seeks to provide Unit Holders with a regular and consistent income stream whilst preserving the Unit Holders’ investment capital

Fund type / Category:
Income

Min initial investment:
500 units

What is Amanah Hartanah Bumiputera?

  • A Shariah Compliant Unit Trust
  • An opportunity to benefit from rental income of prime commercial properties.

Investment Objective

The Fund seeks to provide Unit Holders with a regular and consistent income stream whilst preserving the Unit Holders’ investment capital

Investment Strategy

The Fund will seek to achieve its investment objective by investing primarily in the beneficial ownership of real estate in Malaysia from the Sponsor in particular commercial properties including but not limited to office buildings, shopping complexes, commercial centres, logistics and industrial complexes. The Fund will also invest in Shariah-compliant money market instruments and equivalent instruments and hold cash to meet its liquidity requirements

Fund Manager

Mayban Investment Management Sdn. Bhd.

Potential Investors

  • Investors who seek capital preservation
  • Investors with low risk tolerance
  • Investors who wish to benefit from prime commercial property, via rental income.

Eligibility

  • Malaysian Bumiputera:
    • Akaun Dewasa (18 years and above)
    • Akaun Remaja (18 years and above as legal guardian for minors age three (3) months and above but below 18 years. Both legal guardian and minor must be Malaysian Bumiputera)
  • Bumiputera institution¹
    ¹Any Bumiputera institution’s investment in the Fund is only by invitation from the Manager and the Sponsor

Minimum Initial Investment

500 Units

Maximum Investment

Limited to 200,000 Units per Unit Holder

Minimum Additional Investment

100 Units

Minimum Balance of Units

500 Units

Minimum Redemption

500 Units

Frequency of withdrawal

Once in a calendar month

Note:

The above details applicable to Individual Unit Holders only

About these ads
  1. 3 Disember 2010 at 6:05 pm

    pilihan pada pengguna untuk melabur selain asb, asw 2020….

  2. 4 Disember 2010 at 3:44 pm

    yang dah penuh ASB boleh le beralih ke AHB

  3. 4 Disember 2010 at 4:19 pm

    Peluang baik utk Bumi bagi memiliki hartanah bernilai tinggi.

  4. 4 Disember 2010 at 10:08 pm

    AMANAH SAHAM HARTANAH BUMIPUTERA SANGAT BAIK UNTUK BUMIPUTERA MEMILIKINYA REBUTLAH PELUANG INI UNTUK MASA DEPAN KITA…LANGKAH KERAJAAN MEMPERKENALKAN AMANAH INI UNTUK MENBANTU BUMIPUTERA2 MEMILIKI SEBAHAGIAAN DARI KEKAYAAN NEGARA DAN JANGAN KITA LUPA UNTUK MENAFATKAN PEMBERIAN INI DENGAN SEBAIK MUNGKIN….AYUH BUMIPUTERA BANGUN DAN MEMILIKINYA IANYA TIDAK RUGI UNTUK MEMILIKINYA……

  5. ARIF AFFENDI BIN YUSOF
    8 Disember 2010 at 8:13 am

    hmm, namun memendangkan ini pelaburan yg masih baru..kita msih belum mengatahui
    track recod prestasi…namun ade beberapa perkara yg masih membuatkan saya berasa kurang yakin iaitu
    1. mengapa penguna tidak diberikan buku simpanan seperti asb dan sebagainye?

    2.jumlah minimum yg perlu ada dlam simpanan adalah RM500.00 / 500 unit?

    3. jumlah dividen 2 kali setahun..adakah 6% dibahagi 2? sekiranya ya, asb masih yg terbaik…

    hmm, rasanya itu shaja kot..

  6. jeman
    8 Disember 2010 at 4:00 pm

    nak merasa keuntunganya,….bila msanya

  7. dhuha
    12 Disember 2010 at 8:48 pm

    emm at least yg ni ‘Shariah Compliant Unit Trust’…pelaburan dunia akhirat la..tgk dlu progress nye..tepuk dada tnya iman..

  8. pro_hunter
    17 Disember 2010 at 11:07 am

    pulangan tu dapat bila? setiap bulan? atau hujung tahun?
    berapa percent?
    tq

  9. sofis81
    22 Disember 2010 at 9:27 am

    apa yg saya dimaklumkan oleh pegawai di maybank,pulangan/ dividen dibayar 2 kali iaitu pd bulan mei dan november…dividen tu akn dimasukkan terus ke dalam akaun pelabur. Ia tertera pada borang yang diisi..ada kolum mintak no akaun bank pilihan kita.ia tidak akan menambahkan jumlah pelaburan kita tetapi ia hanyalah pendapatan sampingan kita semasa tengah xde duit..saya dah masuk…anda bile lagi?

  10. Adiputra
    31 Disember 2010 at 4:21 pm

    Salam. Pada pandangan saya, AHB ni adalah peluang yang baik untuk Bumiputera untuk menikmati pulangan yang baik memandangkan ia dikatakan satu pelaburan di hartanah2 kormesil dalam negara. Walaubagaimanapun, beberapa perkara perlu diberi perhatian:

    1. Adakah hartanah2 yang dimaksudkan benar2 di lokasi yang memberi keuntungan yang tinggi? Ataupun mungkin di lokasi2 hartanah yang baik tapi bermasalah hutang?

    2. Pelaburan sebegini adalah atas inisiatif pelabur sendiri di mana risiko kerugian atau potensi keuntungan akan ditanggung oleh pelabur sendiri. Ia tidak seperti ASB dimana risiko pelaburan kita ditanggung sepenuhnya oleh Kerajaan.

    Saya mengesyorkan semua bakal2 pelabur atau yang sudah membuka akaun pelaburan supaya membaca dan faham dulu prospektus sepenuhnya. Prospektus buat masa ni hanya boleh didapati di mana2 cawangan Maybank serata negara. Konsep pelaburan seperti ini sama seperti anda melabur dalam unit trust seperti CIMB Wealth Advisors, Public Mutual dan sewaktu dengannya. Oleh itu, harus berwaspada juga.

  11. mamat kuala
    13 Januari 2011 at 9:35 am

    boleh bg penerangan berkenaan ASH…

  12. 27 Januari 2011 at 12:43 pm

    Saya tak dapat makulmat tetap berkaitan ASH. adakah ianya harga statik seperi ASB atau daily price macam ASN

  13. Suka apartment
    24 Februari 2011 at 3:20 pm

    Inilah ms utk kte brsaing dgn bngsa asing. Blik2 rmh2 mhal bngsa asing yg pnye sdg bngsa kte hnya rmh kos rndah n sderhna. Plaburan hrtnah tidk akan rgi ssuai dgn lokasi plihan AHB d Lmbh Klang shj..At least klu x dduk swa rmh dh ckup utk byr utang bank. Lps brsara, utang abis apa lg kutip brsih dr pnyewa..Slap2 lps kite brsra rate swa rmh lbh tinggi dr utang bank. kan best 2….Sbb 2 AHB blh jmin loan 2. Klu lokasi small town sah2 xdpt cover utang

  14. fiza
    1 April 2011 at 2:34 pm

    nak tanya .. kalau da melabur cmne nk jual balik pulak ?

    trying to call maybank so many times but the operators bz .. n the service is so bad .. wonder how this company making billions of profit …

  15. 16 Ogos 2011 at 2:57 pm

    amanah saham hartanah telah habis dilanggan…..solt out..!!!! 70% adalah mereka yg melabur amaun RM500-RM1000.

    • james bond
      20 September 2011 at 4:52 pm

      betul ke dh?smalam aku tnye kt maybank de lg.maybank tipu aku ke?

  16. mok
    26 November 2011 at 8:14 am

    bagaimana caranya untuk menutup saham ahb, saya ada melabur sebanyak 1000

    • Jihad
      3 Disember 2012 at 9:17 pm

      mok..kena nk tutup AHB? cube cerite sikit…

  17. gabot
    25 November 2012 at 6:13 pm

    penyudah eh ok ke tak?

  18. mr lova lova
    3 Disember 2012 at 12:28 am

    Jangan bertek-teki, ambil langkah sahih. Hanya pergi ke maybank berdekatan, semua prospektus dan pelan berkaitan akan diterangkan oleh pegawai bertugas.

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 149 other followers

%d bloggers like this: