Utama > ASB > Pulangan ASB Loan 2011 11%

Pulangan ASB Loan 2011 11%

Walaupun dividen asb tahun 2011 yg diumumkan baru-baru ini hanyalah 7.65 sen dan bonus 1.15 sen, bagi mereka yg melabur melalui loan asb, pulangan yg diperolehi adalah lebih tinggi. Saya sendiri dapat pulangan melebihi 11%, iaitu:

Loan 200K, tempoh 25 tahun:

Bayaran bulanan RM1202 x 12 bulan = RM14,424.

Dividen dan bonus = RM16,030.

Peratus pulangan = 11.13%

Tapi disebabkan modal pelaburan dibayar secara ansuran bulanan, peratus pulangan sebenar adalah lebih tinggi iaitu 20.57%. Malah peratus pulangan ini masih belum mengambil kira equity gain, yg menjadikan jumlah peratus pulangan mencecah 40%. Tidak ada pelaburan lain yg mampu mengatasi loan asb yg risikonya terlalu rendah tapi pulangan yg hampir pasti mencecah 40%.

Kategori:ASB
  1. hnyz
    4 Januari 2012 at 10:43 am

    Mcm mn tu?? Kurang faham sy…

  2. MrQ
    4 Januari 2012 at 11:35 am

    sayang maybank stop yg Islamic nya pakej…..ish3

  3. hehe...
    4 Januari 2012 at 4:28 pm

    betul..saya pon dh dapat pulangan sebanyak tu..

  4. ameiko
    4 Januari 2012 at 9:42 pm

    jika loan 50k dgn tempoh 15yrs, berapa dividen & bonus serta peratus pulangan? thks.

  5. nurul
    4 Januari 2012 at 11:22 pm

    nape la maybank stop yg islamic.. nk tambah loan jd xbest..sapa2 kt sini ada tau ka bank mana yg masih bt loan asb islamic?

  6. sha
    5 Januari 2012 at 10:30 am

    rasanya RHB bank ada offer islamik gak….kalo tak silap dengar dari kawan….

  7. marley
    5 Januari 2012 at 4:35 pm

    Rugi pd siapa yg masih berkira-kira..tgk dh stahun pun..hasil cukup lumayan! sapa nk bg…

  8. 5 Januari 2012 at 8:27 pm

    Saya dah confirmkan dengan seorang pegawai maybank Simpang Ampat bahawa ASB-i Loan dah ada balik

  9. marley
    6 Januari 2012 at 11:08 am

    ape beza islamic dgn yg lain?

  10. nurul
    7 Januari 2012 at 11:35 pm

    terima kasih atas info kwn2..sebenarnya ada bezanya islamic dengan xislamic.walaupun bayaran dia sama…

  11. zai
    9 Januari 2012 at 6:19 pm

    hari tu masa saya update buku asb kat ibu pejabat asb melaka, maybank islamic ada buat promo loan asb-i dekat depan pintu masuk pejabat tu…

  12. Insan Biasa
    16 Januari 2012 at 3:33 pm

    Salam. Dengar kata ada fawa mengatakan ASB tidak halal. Betul ke? Sebab isu ni dah bertahun dan pernah keluar fatwa harus. Bila saya ke sebuah masjid dan baca surat pekeliling Pejabat Mufti Selangor saya terbaca yang mengatakan tentang perkara tersebut ada kat sini http://www.muftiselangor.gov.my/PortalFatwaSelangor/html/Download/Keputusan/KeputusanFatwa2011/KEPUTUSAN%20ASNB%20BARU.pdf . Apa pandangan tuan. Saya tengah pilih pelaburan yang sesuai.

  13. hariz
    3 Februari 2012 at 9:32 am

    itu pnye isu sb mufti selangor je yg keluarkan..saya prnah trbaca majlis fatwa kebangsaan dah sepakat menyimpan dalam asb adalah harus sb mengambil kira sosio ekonomi masyarakat bumiputra, walau bagaimanapun loan asb adalah haram.. tapi saya x pasti kebenarannya…cube sesiapa boleh confirmkan..

    maybank asb loan islamic di hentikan sbb isu di atas.

  14. hehe...
    3 Februari 2012 at 12:09 pm

    buat personal loan atau loan rumah , loan kereta haram x?kredit kad haram x?nape xde fatwa yg keluar sbb perkara di atas…?semua yg terlibat di atas adalah hutang..setiap hutang ada riba..haram x?

  15. hariz
    3 Februari 2012 at 4:22 pm

    isu itu timbul sbb mufti selangor je yg keluar kenyataan itu..rasanya ok lagi kalo selagi bukan majlis fatwa kebangsaan yg kuarkn kenyataan, wajib utk kite pollow.

    pasal loan2 tu ssh bro nk ckp.. i sndri pn keje kt stndard chrtered lg la byk riba.,
    klo ada pluang nk pndh islamic bank.

    Tp skang da ada byk yg offer islamic pnye loan utk morgage, car, dll. Tepuk dada tanya selera.

    No offence, jz a responsibility of brotherhood.

    Thx mat kedah pasal info asb-i loan..sb aritu tnye bln 10 thn lps kna freeze huhu

  16. _nurul
    4 Februari 2012 at 2:46 am

    awat saya p tnya dekat maybank mergong dh takdak asb-i loan..semua bank xdk..

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: